Schola Cantorum van het Ward-Instituut

Sequentia

Onze oud-dirigent Louis Krekelberg wil graag een aantal gezangen (in dit geval sequentia) onder uw aandacht brengen, die je niet meer vindt in de gangbare gregoriaanse handboeken:

Na het concilie van Trente (1570) zijn alle sequenties rigoreus weggehaald uit het graduale.
Slechts vijf gezangen mochten blijven:  Victimae Paschali, Veni sancte Spiritus, Lauda Sion, Dies irae en Stabat Mater.
In het Graduale Novum (2016) verdwijnt het Dies Irae, maar voor het eerst wordt een oud gezang teruggehaald: Laeta dies, voor het feest van de heilige Benedictus, 11 juli. Een mooi begin. Maar er zijn  veel meer sequenties die recht hebben op een terugkeer. Veel collega’s zijn daar mee bezig, dat kunt u in mijn studies lezen. Het zou een mooi project kunnen zijn voor de restitutiecommissie, deze sequenties.
Ik heb voorwerk gedaan en een aantal mooie gezangen gerestitueerd en van commentaar voorzien. De liefhebbers van gregoriaans wil ik daar kennis mee laten maken in de hoop dat het tot een uitvoering komt.

Louis Krekelberg
september 2025

Veel van deze gezangen kunt u onderstaand kosteloos inzien of downloaden. Een kleine bijdrage zouden wij echter zeer op prijs stellen, daarmee steunt u de Schola Cantorum van het Ward-Instituut, dat zich inzet om de gregoriaanse muziek onder de aandacht te brengen.
Voor uw gewaardeerde bijdrage kunt u gebruik maken van rekeningnummer:
NL16RABO 0147293103 (BIC nummer: RABONL2U).

Onderstaand een overzicht van de door Louis Krekelberg uitgewerkte gezangen met zijn eigen toelichting:

Sequentia Iohannes Iesu Christo t.e.v. Johannes de Evangelist.

Sequentia Laetabundus Cod. Sang.546, fol. 298v. Een rijk versierd gezang, dat afwijkt van de versie van Solesmes. (Variae preces, blz.70).

Sequentia Ave Mater Cod. Sang 546, fol. 79v. De melodie is ontleend aan Sequentia Laetabundus, hierboven. De Schola Ward zong dit gezang tijdens het laatste adventsconcert.

Sequentia Christi hodierna Troparium-Prosarium BNF 779 fol.8 Een zeer vroege sequentie uit de tijd dat de regels nog niet zo streng waren als in de tijd van de ons bekende gezangen. Crocker 1977, p.371, noemt het een mijlpaal in de muziekgeschiedenis. Een blij kerstgezang.

Sequentia Hodie donum datur gratie in nativitate Domini  Graduel de Fontevrault fol.254v.(1150-1269) De eigen stijl van componeren valt op. Een feestelijke kerstbijdrage.

Sequentia de Sancta Maria  Graduel de Fontevrault fol.238rv-239r. Een ode aan Maria :” De heilsbrenger werd in haar gebracht en uit haar geboren”. Bijzonder is de vroege tweestemmigheid.

Sequentia Natus est, natus est, natus est hodie Graduel de Fontevrault fol.27r. Een bijzondere manier van componeren. Herhaling speelt een grote rol. Vertaling: Dr. Frans Carré. Een mooie uitgebreide kerstzang.

Sequentia Ave Virgo,Virga Iesse Ms Rouen Y 50 fol. 277
De tweestemmige notatie is overgenomen uit “”Le Graduel de l’église cathédrale de Rouen au XIIIe siècle”. Loriquet- Porthier-Collette, Rouen 1907. Primitieve meerstemmigheid.

Sequentia Victimae Paschali laudes Einsiedeln 366 fol.17-18.
Je moet maar durven, zo’n bekend gezang te corrigeren!  De symmetrie in dit gezang is verdwenen, toen men de kwetsende strofe” Credendum est magis soli marie veraci,quam Iudeorum turbe fallaci” verwijderd heeft. In “Formenlehre, dl.III, P. Wagner  blz.498 vond ik een goede, vervangende tekst. Zo is de symmetrie hersteld. De melodische veranderingen worden verantwoord in de studie.

Louis Krekelberg
september 2025